Provocari HR in industria IT&C
Industria IT este una a serviciilor, ceea ce inseamna ca inovatia, creativitatea, cunostintele si abilitatile angajatilor sunt esentiale in procesul de business. Descoperirea, dezvoltarea si mentinerea acestor elemente devin obiective principale ale organizatiei. Nici managementul finantelor, nici cel al marketingului nu creeaza avantajul competitiv in masura in care o face capitalul uman bine plasat si valorificat. Cateva dintre provocarile HR in industria IT&C sunt: Recrutarea si Selectia specialistilor, Managementul Performantei, Dezvoltarea Carierei, Managementul Compensatiilor si Beneficiilor si, in general, intreg procesul de Human Resources Management.
Recrutarea a devenit un subsistem important cu precadere in industria IT&C. Numarul din ce in ce mai redus al absolventilor cu studii tehnice superioare, perioada relativ lunga de adaptare profesionala comparativ cu cea necesara in alte industrii, dinamismul care determina perimarea rapida a tehnologiilor dau mari batai de cap recruterilor din industrie. Iar transformarea acestui proces intr-unul in care pot fi identificate atat talentul si potentialul fiecarui angajat, cat si locul din organizatie in care acesta poate obtine cele mai bune rezultate, reprezinta o incercare majora.
Recrutarea on-line, in mod evident cea mai utilizata metoda in aceasta industrie, a inceput sa-si transforme coordonatele. Daca, initial, au fost intens utilizate anunturile de recrutare, acum, cautarea dedicata este cea care scoate recruterii din impas.
Networking-ul este, de asemenea, o metoda care si-a dovedit eficienta. Principiul “Adu-ti prietenii in organizatie!” a devenit o modalitate de largire a echipei pentru multe companii. Despre avantajele si dezavantajele diverselor proceduri de recrutare vom vorbi insa mai detaliat in episodul care urmeaza.
Performante masurabile
Lucrurile nu se opresc insa la gasirea omului si a locului potrivit; identificarea modalitatilor prin care pot fi evaluate si cuantificate performantele individuale si organizationale reprezinta o preocupare importanta in managementul capitalului uman. Piatra de incercare devine, asadar, crearea unei culturi bazate pe faptul de “a da ceea ce este mai bun” in realizarea job-ului si transformarea “excelentei” intr-un mod de viata al organizatiei. Vestea buna este ca, in acest domeniu, performanta poate fi usor transformata in indicatori. Vestea mai putin buna este ca acesti indicatori trebuie sa dea dovada de flexibilitate pentru a face fata diversitatii de proiecte.
Programele de training si dezvoltarea carierei reprezinta alta zona generatoare de provocari. Industria IT&C confera conceptului de “training” o noua conotatie. Datorita dinamismului caracteristic acestei industrii, nu este suficienta identificarea nevoilor si organizarea sesiunilor de instruire. Esentiala este anticiparea proiectelor si a cerintelor pietei in asa fel incat capitalul uman sa fie pregatit in fata confruntarii cu viitorul. Cele mai frecvente programe de instruire organizate in companiile de IT&C sunt momentan cele de project management si de invatare a produselor proprii sau a unor tehnologii specifice.
Ce spun statisticile?
Industria IT&C este una dintre cele mai bine platite si totodata competitive industrii. Statisticile arata ca in Romania pachetul salarial al specialistilor din domeniu creste, in medie, cu 20% pe an. De aceea, atragerea candidatilor valorosi, pe de-o parte, iar pe de cealalta parte, oferirea unor pachete salariale si de beneficii motivante reprezinta elemente cu adevarat provocatoare.
Cu atat mai mult cu cat profesionistii IT&C, mai ales cei tehnici, caracterizati fiind de o oarecare “infidelitate” in cariera, sunt destul de greu de pastrat in cadrul companiei. De aceea, companiile trebuie sa investeasca in survey-uri periodice ale pietei in ceea ce priveste salariul si beneficiile, pentru a putea tine pasul, si in survey-uri ale climatului organizational (de exemplu, urmarirea satisfactiei angajatilor) care sa asigure metode de prevenire a fluctuatiei de personal.
In mod cert insa cea mai importanta veriga o constituie incorporarea tuturor acestor subsisteme ale managementului HR intr-unul singur, care sa conduca la atingerea obiectivului strategic pe care fiecare companie si-l propune. Accentul in managementul HR se deplaseaza rapid de la functiile traditionale, care pot fi acum usor externalizate sau facilitate prin introducerea unui sistem informatic (pay-roll-ul si toata zona administrativa, recrutarea, comunicarea interna) spre managementul performantei si al schimbarii. Crearea unei culturi bazate pe rezultate si pe flexibilitate devine obiectiv strategic in sine.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)